2749.jpg Unde te-ai gîndit fată hăi, cînd ţi-ai dat copilul la orfelinat?
– Da’ ce puteam să-i dau – las’că acolo statul va avea grijă de el, va avea ce mînca, cu se îmbrăca, va face carte.
– Puteai să-i dai dragostea ta de mamă.

    Probabil nu o dată fiecare din noi a vizionat acest spot publicitar, denumit ,,O familie pentru fiecare copil”, iar grupul ţintă îl constituie familiile care şi-au abandonat copii şi familiile care doresc să înfieze un copil.
    Tomai aceasta a fost subiectul de discuţie la şedinţa ,,Campaniile sociale – eficienţa şi impactul acestora, organizată în cadrul PR Student Club.

Un eveniment organizat de Asociaţia Specialiştilor în Relaţii Publice în Parteneriat cu USM, ULIM şi USEM, în special facultăţile de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, a adunat o mulţime de studenţi şi specialişti în domeniu cu scopul de a analiza campaniile sociale de succes implementate în Republica Moldova.
    Specialiştii care ne-au demonstrat eficienţa acestor campanii au fost Violeta Cojocaru, coordonator comunicare UNICEF şi Olga Osadcii, coordonator comunicare Fundaţia Est-Vest SIDA.
    Şedinţa a fost începută cu vizionarea celor trei spoturi publicitare, care au acelaş mesaj – copiii au nevoie de familie. Toţi cei prezenţi au reacţionat în măsura aşteptărilor specialiştilor în PR – frică, milă, dezamăgire, pentru că potrivit spuselor Violetei Cojocaru ,,aceste campanii sociale trebuie să vîndă comportamente concrete, să senzibilizeze opinia publică şi să îndemne la acţiune”.
    Campania ,, O familie – un copil se înscrie în şirul de campanii ,, Pentru un Făt Frumos şi sănătos”; ,,Copilărie fără violenţă” organizate de UNICEF în colaborare cu Guvernul Republicii Moldova şi finanţate de Uniunea Eropeană.
     Evident, ca la orice şedinţă au fost şi diverse întrebări şi dezbateri pe marginea acestui subiect. Coordonatorul comunicare UNICEF a fost întrebat, care e totuşi rezultatul acestor campanii? ,,Campania ,,O famile-un copil” a fost lansată oficial în luna august, însă la ea se lucrează mai bine de un an. Rezultate concrete încă nu avem, pentru că campania este în plină desfăşurare, dar putem spune cu fermă convingere că numărul familiilor care doresc să înfiieze un copil este în continuă creştere”, ne explică specialistul.  Un obiectiv esenţial al acestei campanii este constituirea caselor de tip familial, ceea ce înseamnă că oricare familie poate să ia în îngrijire pînă la opt copii. Într-un astfel de internat copii pot creşte sănătoşi şi fericiţi, pot simţi căldura părintească, însă oricum nu se compară cu adevărata familie. Însă cel mai important obiectiv este reducerea plasărilor în internate.
    Prima etapă de derulare a reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului arată că, în Republica Moldova, este în scădere numărul noilor plasări în internate. Potrivit datelor UNICEF, în acest an de studii au intrat 156 de copii, faţă de 321 – plasaţi în septembrie-octombrie trecut. În şase raioane-pilot în care este în derulare reforma, 185 de familii şi-au luat copiii de la internat acasă, iar numărul caselor de tip familial s-a dublat. În R. Moldova există 47 de case de tip familial.
   În prezent, 11544 de copii cresc în 67 de instituţii de tip rezidenţial, zece mii dintre aceştia având unul sau ambii părinţi în viaţă. Prin urmare, ,această problemă socială îndeamnă specialiştii în Relaţii cu Publicul să lanseze diverse campanii şi cu susţinerea statului să diminueze efectele acestei probleme.